Character Transformation through Islamic Education: Literature Study of Al-Ghazali and Ibnu Miskawaih's Thoughts

Authors

  • Bunaya Bunaya Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan
  • Ilham Abdul Jalil Institut Dirosat Islamiyah Al-Amien Prenduan

DOI:

https://doi.org/10.61166/elm.v2i1.42

Keywords:

Character Transformation, Islamic education

Abstract

Education is an important component for every human being, especially in the realm of Islam. Basically, Islamic education directs humans towards a complete life or becoming a human being, with the hope of becoming one of the foundations of life in the afterlife, so that humans will know the nature of their existence with a religious mindset. This research aims to analyze the thoughts of Imam Al-Ghazali and Ibnu Miskawaih regarding Islamic Educational Thought. The research method used is library research (library study). Primary data used are books, journal articles, while secondary data is from websites, news and so on. The results of this research explain that Islamic education is human education consisting of body and spirit which has the potential to follow, where this will change due to educational patterns. In this way, education forms a religious human person or what is known as isabah al-khuluq al-syarif or a person who is noble in a substantial and essential way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdillah, L. A., Sufyati, H. S., Muniarty, P., Nanda, I., Retnandari, S. D., Wulandari, W., Prasetyo, A. H., Sinambela, S., Mansur, M., & Aulia, T. Z. (2021). Metode penelitian dan analisis data comprehensive (Vol. 1). Penerbit Insania.

Agus, Z. (2018). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Al-Ghazali. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 3(2), 21–38.

Ahmad, A., Fachrurrazy, M., Amalia, M., Fauzi, E., Gaol, S. L., Siliwadi, D. N., & Takdir, T. (2024). Buku Ajar Metode Penelitian & Penulisan Hukum. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

AlFaizi, F. F., Airohmah, Y., & Anbiya, B. F. (2023). Analisis Konsep, Teori Teknologi Informasi Dan Implikasinya Dalam Pengembangan Teknologi Pembelajaran PAI Di Indonesia: Sistematik Literatur Riview. Jurnal Sosial Teknologi, 3(11), 931–943.

Andrian, D., Wahyuni, A., Ramadhan, S., Novilanti, F. R. E., & Zafrullah. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Peningkatan Hasil Belajar, Sikap Sosial, dan Motivasi Belajar. Inomatika, 2(1), 65–75. https://doi.org/10.35438/inomatika.v2i1.163

Anzaikhan, M. (2021). STUDI TEMATIK NARASI PENDIDIKAN (Kajian Analisis Filosofis). Ar-Raniry Press.

Bisri, K. (2021). Konsep Pendidikan Akhlak Menurut Ibnu Miskawaih dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam: seri Antologi Pendidikan Islam. Nusamedia.

Dirsa, A., & Kusumawati, I. (2019). Implementasi Pemikiran Imam Al-Ghazali tentang Pendidikan Karakter. Academy of Education Journal, 10(02), 159–169.

Fathorrahman, F. (2019). Filsafat Pendidikan Islam dalam Perspektif al-Ghazali dan Ibnu Khaldun. Tafhim Al-’Ilmi, 10(2), 108–120.

Fathurrahman, F., & Nasaruddin, N. (2023). PENDIDIKAN ETIKA MORAL DALAM PERSPEKTIF IBNU MISKAWAIH. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(2), 129–143.

Hidayat, A. W., & Kesuma, U. (2019). Analisis Filosufis Pemikiran Ibnu Miskawaih (Sketsa Biografi, Konsep Pemikiran Pendidikan, Dan Relevansinya Di Era Modern). Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 87–107.

Julis, D. (2015). Al-Ghazali: Pemikiran Kependidikan dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Islam di Indonesia. Al-Fikrah: Jurnal Kependidikan Islam IAIN Sulthan Thaha Saifuddin, 6, 56661.

Mayasari, E., & Agussalim, A. (2023). Literature Review: Big Data dan Data Analys pada Perusahaan. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Dan Ilmu Komputer, 3(3), 171–187.

Mubin, M. S. (2020). Pendidikan Karakter Menurut Ibnu Miskawaih Dan Implementasinya Terhadap Pembelajaran Masa Pandemi. Reforma: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(2), 114–130.

Mukromin, M. (2019). Pemikiran Imam al-Ghazali Dalam Pendidikan Islam. Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 33–42.

Napitupulu, D. S. (2019). Pemikiran Pendidikan Islam Ibnu Maskawaih. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 11(1), 147–169.

Putra, A. A. (2016). Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Al-Ghazali. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(1), 41–54.

Rizqi, W. T. (2024). Membangun Indonesia Emas: Tawaran Ibnu Miskawaih untuk Penguatan Pendidikan Karakter (PPK). Journal of Contemporary Islamic Education, 4(2), 220–232.

Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., Astiti, K. A., Hikmah, N., & Fasa, M. I. (2021). Metode penelitian kualitatif. Zahir Publishing.

Samsudin, S. (2018). PENDIDIKAN DALAM BINGKAI HISTORIS; KONSEP PENDIDIKAN PERSEPKTIF IBNU MISKAWAIH. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 12(2), 95–106.

Sarnoto, A. Z. (2011). Aktualisasi Pemikiran Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawih Dalam Pendidikan. Jurnal Statement: Media Informasi Sosial Dan Pendidikan, 1(1), 49–58.

Zafrullah, Z., Hakim, M. L., & Angga, M. (2023). ChatGPT open AI: Analysis of mathematics education students learning interest. Journal of Technology Global, 1(01), 1–10.

Downloads

Published

2024-08-07

How to Cite

Bunaya, B., & Ilham Abdul Jalil. (2024). Character Transformation through Islamic Education: Literature Study of Al-Ghazali and Ibnu Miskawaih’s Thoughts. Elementaria: Journal of Educational Research, 2(1), 61–72. https://doi.org/10.61166/elm.v2i1.42